Transformers

Transformers. Wie kent ze niet? Ikzelf ben ermee opgegroeid (wat ook de reden is dat ik deze recensie aan Frank heb ontfutseld) en heb dan ook met spanning gewacht op het moment dat deze eerste live action film over de Transformers uitkwam. Ondanks mijn grote nieuwsgierigheid heb ik mij zoveel mogelijk proberen in te houden wat betreft het volgen van de ontwikkelingen omtrent deze film, om zodoende met zo weinig mogelijk voor- en achtergrondkennis de film op het grote doek te gaan bekijken. Nu ik 'm eindelijk gezien heb, kan ik één ding al met zekerheid vaststellen: deze film voldoet exact aan de verwachtingen die ik ervan had.

10.000 jaar geleden is de Allspark neergestort op aarde, gevolgd door Megatron die op zoek was naar de Allspark (oorspronkelijk was de Allspark de benaming voor het Transformers afterlife, maar de Allspark in de film is meer gebaseerd op de Creation Matrix en de Underbase). Megatron, die in eerste instantie samen met Optimus Prime de bewaker was van de Allspark, wil de kracht gebruiken voor zijn eigen corrupte doeleinden en een leger van Decepticons creëeren om het universum te onderwerpen, wat de reden is dat Optimus Prime de Allspark de ruimte in heeft gestuurd. Megatron stort echter neer op de Noordpool en gaat in stasis lock vanwege de kou. Archibald Witwicky, de betbetovergrootvader van hoofdrolspeler Sam Witwicky (Shia LaBeouf in zijn tweede comic adaptation, de eerste was 'Constantine'), vindt Megatron en activeert per ongeluk zijn navigatiesysteem met als gevolg dat de coördinaten van de Allspark in zijn bril worden gegraveerd. De bril kom generaties later in het bezit van Sam die 't object wil verkopen via eBay om zodoende geld te verzamelen om zijn eerste auto te kopen. Hij verkoopt de bril niet maar krijgt wel zijn eerste auto: een gele Chevrolet Camaro, Bumblebee (hier is een zeer leuke rol neergelegd voor Bernie Mac als autoverkoper). Bumblebee fungeert als beschermer van Sam, gezien het feit dat de Decepticons (in eerste instantie Barricade) ook op de hoogte zijn van Sam en de bril. Nadat Bumblebee een signaal zend waarmee hij de overige Autobots naar de aarde roept begint een strijd om de overleving van de mensheid (voor het volledige verhaal moet je de movie prequel comic en de Ghosts of Yesterday comic lezen, die voorafgaan aan wat er in deze film gebeurt).

Michael Bay heeft de film geregisseerd, iets wat naar mijn mening een tweeledig gegeven is. Aan de ene kant weet je dat het wat actiescenes betreft wel goed komt in de film, maar aan de andere kant dat er ook de gebruikelijke elementen in de film zullen zitten waar we in eerste instantie niet op zitten te wachten (het is een blijft een op en top Hollywood regisseur, en dat heeft hij weer eens bevestigd met deze film). De vraag was dan ook in hoeverre ik me daar overheen kon zetten. Het antwoord is simpel: zonder problemen. Ondanks de eerder genoemde gebruikelijke elementen (het Amerikaans nationalisme en superioriteit, romantiek, Hollywood humor) blijft het een genot om de Transformers eindelijk eens in live action vorm te kunnen zien. Als je een willekeurig Transformersliefhebber naar de Transformers vraagt, dan zullen het over 't algemeen de Generation 1 transformers zijn die het eerst ter sprake komen. Hecht je hier veel waarde aan dan kan de film nog wel eens teleurstellen, aangezien de Transformers er volledig anders uitzien en men ook niet de G1 canon aanhoudt. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dit een van de pluspunten is van de film: de Transformers zien er werkelijk waar fantastisch uit en het werk dat ILM hier verzet heeft verdient niets anders dan grote lof (ze hebben zelfs hun processor capaciteiten moeten uitbreiden om de Transformers geloofwaardig naar het witte doek om te kunnen zetten). De aanpassingen zijn in alle opzichten efficiënt en passen perfect in de huidige tijd, in tegenstelling tot de originele G1 uitvoeringen die net zo belachelijk zouden zijn geweest als Wolverine in een geel spandexpakje op het witte doek te zien rondrennen. De opvallendste voorbeelden hiervan zijn Bumblebee en Megatron: in plaats van een gele kever transformeert Bumblebee hier in een gele Chevrolet Camaro (gezien het feit dat nog niet zo lang geleden 'Herbie: Fully Loaded' is uitgekomen een goede zet, naar mijn mening, om te voorkomen dat het grote publiek associaties krijgt tussen de 2 karakters) en Megatron in een Cybertronian jet (aangezien een Walther P38 een veel te kleine Megatron als gevolg zou hebben).

Wat de Hollywood elementen betreft, ze zijn aanwezig maar niet in een storende factor (althans niet naar mijn mening). De romantiek is aanwezig maar gelukkig in voor Hollywood begrippen zeer beperkte mate en zodra de rollercoaster ride dan ook echt begint wordt daar niet zo vreselijk veel aandacht meer aan besteed. Het nationalisme en superioriteitscomplex waar Amerikanen wel vaker last van hebben is ook niet storend aangezien het uiteindelijk meer wordt gebracht als het redden van de mensheid in plaats van alleen de Verenigde Staten (in het begin van de film stuurt men nog steeds aan op een oorlog met welk terroristisch land dan ook, maar zodra de aap uit de mouw is laat men dat concept ook weer snel vallen). Wel doen de soldaten een beetje denken aan die andere Hasbro franchise, G.I. Joe (waar men in eerste instantie een live action film van wou maken, maar waar men gezien de huidige staat van de wereld toch maar van af heeft gezien). Wat betreft de humor in de film, die is op veel plaatsen een groot succes. Toegegeven, Bay zit regelmatig op het randje maar gaat met uitzondering van de scene waarin de Autobots Sam volgen naar zijn huis en de scene waarin Bumblebee Sam helpt om Mikaela (gespeeld door Megan Fox) te versieren niet over dat randje heen. Verder zou je kanttekeningen kunnen zetten bij Bumblebee, die een cuteness factor heeft waar E.T. nog een puntje aan zou kunnen zuigen. Maar zelfs in de originele G1 serie is Bumblebee altijd al een beetje een underdog geweest (kijk alleen maar naar zijn afmeting in vergelijking met de meeste andere Autobots) maar aan het feit dat hij een van Prime's dapperste soldaten is wordt in deze film gelukkig meer aandacht besteed. Het zijn allemaal elementen waar je niet omheen kunt. Als Transformersfan van 't eerste uur kan je je hier mateloos aan gaan irriteren, maar als je rekening houdt dat 'Transformers' niet is gemaakt voor de puriteinen maar voor het grote publiek begrijp je dat het niet anders kon. En zoals ik al zei, er zijn legio Hollywood films waarin deze elementen in veel grotere, en vaak ook irritantere mate aanwezig zijn. Houd daarbij rekening dat Bay alles behalve een Transformers liefhebber is en in eerste instantie ook helemaal niets zag in deze film, en de stukjes vallen op hun plaats. Nee, mijn grootste punt van kritiek is dat, ondanks het feit dat de film 'Transformers' heet, zij niet de hoofdrol spelen. De film draait voornamelijk om de mensen en de Transformers spelen daarbij eerder een bijrol (weliswaar een zeer grote, maar toch een bijrol), dit in tegenstelling tot de originele franchise waar mensen een zeer kleine bijrol spelen (als stil protest vandaar ook enkel screenshots van Transformers).

Het zullen waarschijnlijk al deze elementen zijn die Michael Bay verschillende doodsbedreigingen heeft bezorgd, en vooral hierom zou je de man haast kunnen eren. Dat hij toch verder is gegaan met de film terwijl hij er in eerste instantie niets in zag (hij was eigenlijk van plan een familiefilm te maken en tot op bepaalde hoogte is deze film dat ook, voornamelijk in de eerste helft) getuigt van het feit dat hij er toch voor is gegaan. Inmiddels heeft Dreamworks groen licht gegeven voor 2 sequels. Shia LaBeouf, Megan Fox en Peter Cullen zullen ook in deze sequels hun rollen weer neerzetten. Roberto Orci en Alex Kurtzman, verantwoordelijk voor het script van deze film, zullen echter niet aan de sequels meewerken en het is nog onbekend door wie de scripts wel geschreven gaan worden. Ook Michael Bay heeft zich nog niet vastgelegd aan de sequels maar houdt de optie wel open. De geruchten gaan dat de Dinobots hun intrede zullen doen in de live action sequel(s), net als het allereerste combinerteam, de Constructicons (bijkomstigheid is dat voor de DVD-release van 'Transformers' Brawl zijn originele naam weer terugkrijgt omdat Bay hem in al zijn onwetendheid Devastator heeft genoemd, wat natuurlijk niet mogelijk is als je de Constructicons introduceert omdat hun gecombineerde vorm al de naam Devastator draagt).

Al met al kan ik als Transformersfan zeggen dat ik zeer tevreden ben over het resultaat. Alle obstakels en struikelblokken die ik ben tegengekomen heb ik prima weten te ontwijken en ik heb genoten van mijn allereerste Transformers live action ervaring. Ondanks het feit dat het groene licht voor de sequels pas op 30 mei van dit jaar is gegeven, ging ik er stiekem al vanuit dat dit het geval zou zijn (er wordt per slot van rekening met sequels gegooid de laatste jaren, vooral als het op comic adaptations aankomt). Ik wacht dan ook met spanning de sequels af, waarvan de eerste voorzichtig is gepland voor 2009. Tot die tijd zal ik zeker meerdere keren gaan genieten van deze eerste 'Transformers' film.

144
8