Thor

Mythologie en dan voornamelijk Noorse mythologie spreekt bij mij erg tot de verbeelding. De Noorse en ook Griekse goden zijn godheden die erg menselijk zijn en daarmee herkenbaar voor de lezers. Marvel Comics moet dit tientallen jaren geleden ook gedacht hebben bij de creatie van de superheld Thor. Het karakter Thor heeft het altijd goed gedaan bij Marvel. Ze hebben deze held gebruikt in de reguliere verhaallijnen en als een onderdeel van ‘The Avengers’. In 2008 is Marvel Studio met zijn eerste film gekomen in de cinematische Marvel wereld. Deze eerste film; ‘Iron Man’ zou het begin zijn van een filmreeks waarbij het universum uitgebouwd wordt wat tot een cimax gaat komen in een ‘Avengers’ film. ‘Thor’ is de vierde film in deze reeks en hint zoals het hoort ook naar de inmiddels al lang aangekondigde ‘Avengers’.

Een harde levensles
Thor, gespeeld door Chris Hemsworth is een arrogante god. Hij ziet zijn vader als zwak wanneer hij geen actie onderneemt op een poging tot diefstal door ‘Frost Giants’. Thor is tevens de eerste in lijn om de heerschappij van Asgard over te nemen van zijn vader Odin (Anthony Hopkins). Hij besluit zelf actie te ondernemen en vertrekt met zijn ‘comrads in arms’ naar het land van de ‘Frost Giants’ om verhaal te halen. In al zijn arrogantie zorgt Thor niet voor een vreedzame oplossing, maar voor een nieuwe oorlog. Odin ziet geen andere mogelijkheid dan zijn arrogante zoon te verbannen naar Midgard (de aarde) om hem hier nederigheid bij te brengen. Hij wordt niet alleen verbannen, maar ook gescheiden van zijn hamer Mjolnir en zijn goddelijke krachten.

Guilty Pleasure
Je zou kunnen zeggen dat ‘Thor’ een ‘coming of age’ film is. De introductie van het verhaal brengt Thor namelijk naar de aarde waar hij geconfronteerd wordt met sterfelijken die hij als minderen ziet. Zijn confrontatie met Jane Foster gespeeld door Natalie Portman laat hem echter zien dat de mensheid veel meer in zijn mars heeft dan hij voorzien had. Jane leert hem de nederigheid die hij nodig heeft om zijn hamer en daarmee zijn krachten weer eigen te maken.

Het is niet alleen de levensles die Thor leert wat de kijkers weet te boeien. Thor moet tijdens zijn les de strijd aan met zijn broer Loki (Tom Hiddleston). In deze strijd wordt Thor bijgestaan door ‘The Warriors Three’ en Lady Sif.

Het kijken van dit soort films is voor mij altijd een soort van ‘guilty pleasure’. ‘Thor’ is namelijk een commercieel succes en over het algemeen zijn dit soort films niet het soort films waar ik echt voor ga. ‘Thor’ is zoals al eerder aangegeven een ‘Marvel Comics’ verfilming en ik ben een ontzettende ‘Marvel’ fan. Ik zal bij geen enkele ‘Marvel’ verfilming er dan ook onbevooroordeeld in kunnen gaan. Tijdens en na het zien van de film ga ik altijd vergelijken met het bronmateriaal wat in deze film natuurlijk weer erg aangepast is. De Thor zoals deze in de comics naar voren komt is natuurlijk niet één op één over te zetten naar een film. Gelukkig maar, want de Thor in de comics is nog een stuk arroganter dan zoals Chris hem in deze film neerzet.

Popcorn vermaak
Kijkend naar de film zonder door te slaan als ‘Marvel’ fan moet ik zeggen dat ik teleurgesteld ben. De reden van deze teleurstelling is de wijze waarop Thor van arrogant naar nederig gaat. In de film komt het mij over dat hij van het ene naar het andere moment nederigheid leert. Zijn zonden worden dan ook meteen door vader Odin vergeven en daar is de goddelijke Thor weer. Dit is natuurlijk de rode draad en meteen ook het moraal van deze film, maar de wijze waarop dit gebeurt komt mij te plastisch over. Karakterverdieping is ook niet iets waar erg veel aan gedaan is in deze film alhoewel dit gelukkig niet helemaal ontbreekt. Tom Hiddleston als Loki zet in deze film een geloofwaardig karakter neer waar je je zelfs mee kan identificeren. Als ‘Marvel’ fan was de fun factor een stuk hoger. De karakters zijn erg herkenbaar en er zitten veel insider jokes in. Het hoogtepunt van ‘Thor’ voor mij als fan, was natuurlijk weer de scene na de eindcredits. Hier zien we zoals (hopelijk iedereen weet) Samuel L. Jackson als Nick Fury met een heerlijke spoiler voor de komende ‘Avengers’ film. Lang verhaal kort is ‘Thor’ perfect popcorn vermaak voor een lekker avondje uit in het weekend. Verhaaltechnisch zit er niet veel in en ook voor uitgediepte karakters hoef je ‘Thor’ niet te kijken, wat de film wel geeft is veel harde en snelle actie met krachtige actiehelden en als we eerlijk zijn, is dat ook de reden waarom we films zoals ‘Thor’ kijken!

115
7