Spawn

AKA Titel:
Todd McFarlane's Spawn The Movie, Spawn: The Movie

Al Simmons, is een officier in het Amerikaanse leger, die in dienst van de CIA geheime missies uitvoert. Wanneer hij terug is van een missie in Hong Kong, leert hij dat er onschuldige burgers zijn omgekomen tijdens de missie. Al stapt het kantoor van z'n baas, Jason Wynn, binnen om verhaal te halen, maar dat loopt uit op niks en Al besluit te stoppen met deze duistere praktijken om zijn geweten te sussen. Wynn gaat akkoord en zal zijn overplaatsing regelen na een laatste missie in Noord-Korea. Noord-Korea is bezig met het ontwikkelen van een biologisch wapen en dat moet gestopt worden. Als het eind van de missie nadert, leert Al dat het allemaal bullshit is. Wynn heeft explosieven op de tanks laten plaatsen waar 't prototype van 't Heat-16 virus in zit. De faciliteit ligt in de buurt van een stadje die de directe gevolgen van 't prototype virus gelijk zou merken. Als Al op 't punt staat Wynn te doorzeven met lood, wordt Al neergeschoten door CIA agente Priest. Na een korte babbel wordt Al levend verbrand.

Al komt linea recta in de hel terecht als hij sterft, waar Malebolgia, het Spawn universe equivalent van de duivel, hem een deal aanbiedt. De deal houdt in dat wanneer Al 't Hell's Army van Malebolgia aanvoert, Al terug kan keren om Wanda, zijn vrouw, weer te zien. Al accepteert de deal omdat hij alles over heeft voor zijn vrouw. 't Enige addertje onder 't, naar zwavel riekende, verbrandde, gras is dat wanneer Al weer terug is, er vijf jaren verstreken zijn. Al leert al zeer snel dat hij er niet uitziet... nogal 'crispy'... tja wat verwacht je als je levend verbrand wordt en vijf jaar in de hel doorbrengt? Anyhow, Al komt er ook zeer snel achter dat Wanda is hertrouwd, met zijn beste vriend en voormalig collega, Terry Fitzgerald. De twee hebben inmiddels een dochter, die Cyan heet. De tweede nacht dat Al 'the Earth walked', komt zijn zelfdenkende necroplasm symbiot suit, dat als armour fungeert, door zijn lichaam naar buiten. 't Duurt niet lang voordat Al achter een paar krachten van zijn necroplasm suit komt.

Mijn mening over de film is niet al te positief, zo als je kunt zien aan het cijfer dat ik heb gegeven. De reden daarvoor is dat de film de reguliere Spawn comics en de spin-off 'Curse of the Spawn' door elkaar haalt en er niet in slaagt om 't interessant en/of spannend te maken. Essentiële stukken van 't verhaal zijn er uit geknipt om zo de film binnen het krappe schema en 't beperkte aantal filmdagen te kunnen schieten... en dat is te zien. 't Geheel leunt maar een beetje tegen elkaar aan, de film weet niet 't duistere en de moodiness van de comics te pakken te krijgen, de characters van Wanda, Terry, Wynn, Priest, Angela en Sam & Twitch worden niet uit gewerkt. Ik kan er mee leven dat Wanda en Terry niet worden uit gediept, maar dat Priest niet wordt uitgediept... kom op! It's a psycho woman! En wat Wynn in de film doet, als hoge pief van de CIA zijnde, zelf deel uit maken van special-ops slaat op echt stront. Toch? Ik bedoel, 't is toch de bedoeling dat zo'n figuur daar mensen voor heeft om zo doende zijn of haar handen juist niet vuil te krijgen? Wat de CG betreft... de hel scène's lijken echt nergens op en de CG Malebolgia ziet er [helaas] uit als een gehoornde dolle hond met een bad hairday en te grote onderkaak...

Waarom deze film toch nog een 3 als eindcijfer heeft kunnen krijgen is simpel. De film krijgt drie bonus punten want deze Spawn film heeft hier en daar echt wel zijn sterke punten. En laten dat nu net de punten zijn waar ik de bonus punten aan heb gegeven. (1.) De kostuums van Spawn en de Clown zien er naar mijn mening echt rete goed uit. (2.) De licht puntjes op CG gebied zijn hoe 't masker van Spawn te voorschijn komt en hoe 't verdwijnt en de Violator ziet er ook verdomd goed uit. (3.) De film bevat Angela en Sam & Twitch... hoewel zelfs die rollen geen reet voorstellen... Angela, Sam & Twitch komen slecht een paar seconden voor in de film zonder iets te zeggen...Meh... ik kraak zelfs een pluspunt af, kun je na gaan hoe gul ik ben geweest met 't laatste pluspunt.

Mocht je niet bekend zijn met de Spawn comics, of helemaal weg zijn van comic adaptations, dan is er een kans dat je de film wel aardig zult vinden. Maar ken je de comics wel, dan zul je toch echt alle hoop die je hebt, los moeten laten.

• Tim Burton was de eerste keuze om de film te regisseren.
  • De maden die op de pizza zaten die John Leguizamo in zijn rol als The Clown, at waren echt.
  • Todd McFarlane speelde een van de zwervers in 't steegje.
  • De metal band Iced Earth, dat een album heeft uitgebracht gebaseerd op de comics, was benadert om een nummer te leveren voor de soundtrack maar sloegen het aanbod af omdat de soundtrack teveel techno muziek bevatte.
  • Cogliostro heeft in de comic een baard, Nicol Williamson weigerde een baard te groeien en een prothese baard te dragen.
96
3