Roming

Tsjechië kampt met een minderheidsgroepering waar men liever niet over zou praten. Het zijn de zigeuners die men liever zou vergeten. De zigeuners behoren al jaren tot de Tsjechische bevolking en toch behoren ze er ook weer niet toe. Deze groep mensen hebben zich altijd afgezet tegen integratie en het volledig aanpassen. Zigeuners willen hun eigen identiteit niet verliezen. Nu hebben zigeuners geen goede naam in Tsjechië en gebeurt er vanuit de zigeuners en de regering niet veel om dat te veranderen. Ondanks dat de hele verstandhouding met de zigeunerbevolking in Tsjechië onderwerp is van discussie en een teer onderwerp, is het ook een onderwerp waar over gelachen kan worden. Jirí Vejdelek heeft met zijn film Roming een film willen maken die op een leuke manier kennis laat maken met de zigeuner cultuur. Hij doet dit door een roadtrip te laten zien van drie zigeuners die alle drie een ander stereotype zijn van de zigeunercultuur. Onderweg leren ze elkaars zigeunerkant kennen en zien we meer aspecten van de zigeunercultuur.

Jura (Holub Vitezslav) is bij zijn vader Roman (Marian Labuda) op bezoek. Tijdens dit bezoek vertelt zijn vader dat een oude vriend van de familie Stano (Bolek Polivka) hen op komt halen om op een trip te gaan. Deze trip wordt gemaakt omdat Jura als kind zijnde uitgehuwelijkt is aan bepaald meisje van de groep. Jura is hier eerst faliekant op tegen echter bezwijkt hij voor het aanhoudende gezeur van zijn vader. De trip die ze maken is een trip waarbij ze vrede moeten krijgen met hun eigen zigeunerkant evenals die van de anderen. Tijdens deze trip is Roman een epische zigeunerverhaal aan het schrijven over Somali (Jean Constantin) de koning van de zigeuners die het vuur moet heroveren.

Roming geeft je een blik in de zigeunercultuur van Tsjechië. Je zult denken dat je met karikaturen te maken hebt, maar de karakters die neergezet zijn bestaan echt nog. Stano is de oude zigeuner die zijn roots niet wil verloochenen en vasthoudt aan de oude gewoonten. Roman is hier de oude zigeuner die toch voor het gemak van de westerse wereld is gegaan, maar toch heimwee heeft naar de oude dagen. Jura is dan weer de zigeuner die eigenlijk geen zigeuner meer is en geheel de oude gewoontes niet meer kent of wil kennen. Deze combinatie met het epische verhaal van Somali geeft je een eerlijke kijk in de zigeunercultuur. Zoals aan het begin van deze recensie al aangegeven is het een teer onderwerp wat erg leeft in Tsjechië. Ondanks dat de film zeker de vooroordelen van zigeuners, evenals Tsjechen aanpakt, gaat de film nergens over de schreef en wordt er geen preek afgestoken over de huidige situatie of over één van de twee kampen.

Al met al is Roming een leuke film die lekker wegkijkt. Het is geen meesterwerk, maar dat wordt ook niet gepretendeerd. Het acteerwerk is leuk maar komt toch amateuristisch over zo nu en dan. Dit kan natuurlijk goed komen omdat ik de taal gewoon niet beheers. Ondanks dit overkomen blijft het wel leuk en trekt het de kijker tot op zekere hoogte wel mee.

120
6