Renaissance

Dat er uit Frankrijk af en toe prachtwerkjes binnen de cinema komt, is algemeen bekend. Kijk maar eens naar een Irreversible of een Dobberman, om over Baise Moi en La Haine maar te zwijgen. In 2006 is er wederom een parel uit Frankrijk gekomen op het gebied van cinema. Ditmaal in de stijl van een film noir die eer doet aan noir. Renaissance, een compleet geanimeerde cyberpunk uit Frankrijk!

In het Parijs van 2054 is het het bedrijf Avalon dat de scepter zwaait. Zij handelen in jeugd en schoonheid. Binnen dit Parijs wordt er een wetenschapper van Avalon genaamd Ilona Tasuiev (Romola Garai) ontvoerd. De meest geharde agent van de Parisian Police Department Barthélémy Karas (Patrick Floersheim) wordt op de zaak gezet. Prioriteit 1 is om Bislane Tasuiev (Laura Blanc) de zuster van Ilona te vinden. Het vermoeden gaat dat zij in deze zaak meer kan betekenen. Het lot wil dat niet Karas haar vindt, maar dat zei Karas vindt. Ze kan Karas inderdaad verder helpen in deze zaak, echter is het niet wat het op het eerste oog lijkt. Karas valt midden in een web van verraad, moord en intriges.

Het verhaal is er één die rechtstreeks uit een typische film noir gehaald kan zijn met maar één verschil. Het cyberpunk aspect. De essentie van het verhaal draait namelijk om een technologische doorbraak van de mens en hoe daar mee om te gaan. Zoals ik al eerder zei is Avalon het die de scepter zwaait in deze futuristische wereld. Avalon handelt in jeugd en schoonheid, het is dan ook niet verwonderlijk dat de doorbraak onsterfelijkheid is.

Helaas voor Renaissance is het een verhaal wat al duizend en één keer uitgevoerd is en daarvan zijn er een x aantal veel beter dan hier in deze film. Daar komen we al bij het eerste minpunt aan. Tweede minpunt zijn de zeer overdreven karakters. Het ligt er allemaal iets te dik bovenop, maar ja eigenlijk verwacht je dat ook wel. En dan komen we bij het laatste minpunt: de voorspelbaarheid van het verhaal. De film doet continue denken aan een Frank Miller verhaal in de stijl van Sin City en dan niet alleen om het zwart wit waarin deze film is opgenomen Het lijkt erop dat de Onyx Studios (productiemaatschappij) enkel heeft gekeken naar animatie en het verhaal maar wat links heeft laten liggen. Erg jammer want het had veel beter gekund.

Wat dan weer de kracht van deze film is en wat het meteen tot een parel van de Franse cinema maakt is de overdonderende animatie. De personages in deze film zijn via live action motion capture opgenomen en daar is overheen geanimeerd. Het resultaat is een animatie die hoog contrast is met enkel zwart en wit. Enkele keren zie je tinten van grijs maar dat is erg weinig. Naast dit bijzondere aspect is er een geweldig oog voor detail. Regen en glas in deze film.. werkelijk waar, wat mooi. Je zou het moeten zien om te begrijpen wat ik bedoel..

Prachtige film die qua verhaal achterblijft. Zeker geschikt om zo eens een keer op te zetten. Desondanks een aanrader voor de liefhebber van de niet standaard animatie die technische hoogstandjes op dit gebied kan waarderen.

Wetenswaardigheidje: De Citroen die in deze film te zien is, is door de Citroen firma ontwerpen met in het achterhoofd hoe hun auto’s er in 2054 uit zouden zien!

105
6