Predator

AKA Titel:
Alien Hunter, Hunter, Prime Evil

Een mengelmoesje, zo zou je 'Predator' kunnen omschrijven. De cast vertolkt voornamelijk de rollen van 'army dudes' die in de een dichte jungle een geheime operatie moeten uitvoeren. In de jungle komen ze erachter dat er meer speelt, maar niemand schijnt precies te weten wat. Na hun 'missie' uitgevoerd te hebben, komen ze erachter dat ze de prooi zijn van een buitenaardse jager, de 'Predator', door de inheemse bevolking ook wel 'de Duivel die trofeëen maakt van mannen' genoemd. Hun tegenstander lijkt onoverwinnelijk en legt de mannen één voor één om. Maar hij heeft natuurlijk geen rekening gehouden met ons aller Arnold Schwarzenegger, die van de jager een prooi maakt.

Dit is 'Predator', kort maar krachtig uitgelegd. De film is simpel in opzet en de karakters zijn alles behalve verfrissend, zelfs voor een film uit 1987. Maar dat mag de pret niet bederven. De film vormt een vermakelijke introductie tot de Predator, die we in een sequel en in 'AVP', een cross-over met 'Alien', nog een keer tegenkomen (men is op dit moment bezig om de laatste hand te leggen aan een vervolg op 'AVP' met de subtitel 'Requiem'). Zoals het echte army jocks in Amerikaanse films betaamt, viert ook hier het testosteron hoogtij: de macho vibes vliegen ervan af, wat deze film op dat gebied een beetje 'campy' maakt, maar wel op een leuke manier. Van stereotypes wordt ook gretig gebruik gemaakt: een spoorzoeker van Indiaanse afkomst (die regelmatig 'mysterieus' de jungle in staart omdat hij 'voelt' dat er iets achter hen aanzit), een potige uit de kluiten gewassen redneck wiens beste vriend doordraait als hij wordt vermoord (en in zijn eentje denkt wraak te kunnen nemen om de eer van zijn vriend te bewaren), de technische specialist die het duidelijk niet van zijn vechtkunsten moet hebben en ga zo maar door. Een beetje filmkenner ziet natuurlijk al van mijlen ver aankomen dat Schwarzenegger de enige army dude is die het overleeft, maar ook dat mag de pret niet drukken. Wanneer hij eenmaal de knop omdraait en zelfde positie van jager inneemt (en zo effectief de rollen omdraait, althans dat denkt hij) is het ouderwets payback time en komen de oerinstincten van de jager naar boven.

Dat jagersaspect is iets wat binnen het 'Predator' fenomeen een belangrijke rol speelt. Dat is persoonlijk ook het aspect dat mij het meest aanspreekt. Ik zeg dit natuurlijk met de kennis van de overige 'Predator' films in mijn achterhoofd, maar deze film geeft al een aardig goede introductie daarop. Hier echter, is de predator in kwestie niet van plan het onderspit te delven (althans niet alleen) maar verder worden de normen en waarden van de krijger duidelijk aangehangen door beide jagers. De oorlogs- en science fictionaspecten mogen duidelijk zijn, de horror liefhebber wordt ook nog eens getrakteerd op een enkele gore scene (gevilde soldaten, een ruggengraat die uit een lijk wordt gerukt, ingewanden verspreidt over door de jungle). Het is niets schokkends voor zij die echt wat gewend zijn, maar het geeft wel een leuk tintje aan de film.

Regisseur John McTiernan heeft dan ook de nodige ervaring met actiefilms (getuige een oeuvre met films als 'Die Hard' (de eerste en de derde), 'Last Action Hero' en 'The 13th Warrior') maar weet ook hoe je spanning moet opbouwen (zoals te zien is in 'The Hunt For Red October' en 'The Thomas Crown Affair'). Ondanks dit alles moet je geen meesterwerk verwachten van deze film, maar als bovenstaande elementen over het algemeen je aandacht trekken, dan zal je je allerminst vervelen deze 107 minuten durende jacht.

107
8