Lyckantropen

De reden dat ik deze film en Svidd Neger wilde zien was omdat Ulver [dat zoveel betekend als 'wolf' of 'wolven' en 'Lyckantropen' zoveel als 'weerwolven' betekend en dus wel met elkaar te maken heeft] de soundtrack verzorgd heeft voor beide films. En ik ben een Ulver liefhebber, ja geen 'fan' want dat vind ik echt een kut woord en de context ook: 'Ik ben fan van...' murgh... 't klinkt gewoon eng, naar mijn menig. Maar genoeg daar over.

De film draait om een klein gezin bestaande uit David, zijn vrouw de geen naam heeft in de film en hun dochtertje Rakel. Alles lijkt goed te gaan in het gezin, maar dat is slechts schijn [zo als in de meeste gevallen]. Op een avond vind David, na het douchen, een sleutel op de grond van de slaapkamer die uit de kamerjas van zijn vrouw valt die hij van die grond op raapt. Hij heeft al snel door dat zijn vrouw vreemd gaat. De volgende dag koopt hij een bos bloemen voor haar en belt op naar huis, maar niemand neemt op. Hij flikkerd de bloemen uit raam en tuft naar huis waar hij haar confronteerd met het voorval. Zijn vrouw vertelt hem dat ze de hele dag niets gedaan heeft en niet weg is geweest en toch heeft ze de telefoon niet gehoord... en dit is het punt waar ik het bij laat voordat ik het hele verhaal uit de doeken doe, aangezien de film maar 28 minuten duurt, is dat al snel een keer gedaan.

Dat de film maar 28 minuten duurt is aan een kant wel een beetje een nadeel, want lang niet alles wordt volledig uitgewerkt, maar de keypoints in de film worden grotendeels duidelijk gemaakt door beeld en dat is wel een sterk punt aan het geheel, want de eerste keer dat ik de film keek zaten er geen subs bij, dus bepaalde dingen miste ik omdat mijn Zweeds niet zo heel erg goed is, maar nu zit er toch al niet bijzonder veel dialoog in de film. Nadat ik ben gaan zoeken naar een complete uitleg van de film, heb ik 't in eerste instantie wel aardig bij 't juiste eind gehad. Over het algemeen is de film donker en grouw en dan doel ik niet op het feit dat de film zich merendeels 's avonds en 's nachts afspeelt, het feit dat het bijna altijd regen, werkt hier alleen maar aan mee, net als de soundtrack. De kleuren die gebruikt worden steken wel erg af bij het donkere en grouwige beeld van de film. Het is allemaal heel doordacht en in combinatie met de camera standpunten past 't allemaal bij elkaar, zelfs de al dan niet subtiele aanwijzingen naar wolven. De film had een klein budget, ik kan niet meer terug vinden hoe groot [of hoe klein] het budget was voor deze film, maar daar valt eigenlijk weinig van te zien.

Het enige irritante, dat is meer iets persoonlijks dan echt storend in of aan de film, is dat David de hele tijd z'n mond geopend heeft als hij niet spreekt. Ik weet niet waarom, maar dat geeft mij altijd het idee dat de persoon niet helemaal 100% is daarboven. Maar daar reken ik de film niet op af.

28
7