Lucker

AKA Titel:
Lucker The Necrophagous

Lucker is het verhaal van John Lucker (Nick Van Suyt) die ontwaakt in een psychiatrische kliniek. Lucker is een seriemoordenaar die nadat hij zijn slachtoffers van het leven heeft berooft het lijk verkracht. Een necrofiel in hart in nieren.

Zoals het behoort in dit soort films ontsnapt Lucker en moord er lustig op los. In een videotheek komt hij er echter achter dat één van zijn slachtoffers nadat hij het vermeende lijk heeft verkracht het allemaal overleeft heeft. Er rest Lucker niets anders dan de ontkomen Cathy Jordan (Helga Vandevelde) alsnog te doden met wat gemoord tussendoor.

Tjah beste lezers, het klinkt als een perfecte mix van ingrediënten voor een heerlijk ziek werkje en wat wil het lot.. Dat is Lucker ook! Vanaf het begin zijn er moorden zoals we dat uit de jaren 80 kennen van de oh zo geliefde Italiaanse giallo's. De special effects tijdens deze moorden zijn natuurlijk niet van de hoogstaande kwaliteit zoals het nu mogelijk is maar wel op de manier zoals het in die tijd gedaan werd en zoals ik het wil zien. Als de moorden en de bijbehorende gore al niet voldoende zijn dan is er wel de necrofilie. De meeste liefhebbers van dit soort films hebben natuurlijk Nekromantik, Aftermath en Buio Omega al gezien en kunnen hierdoor voorbereid zijn. De scènes in deze film zijn niet zo In Your Face als in Aftermath maar ook niet zo kunstzinnig zoals in Nekromantik. Nee, de necrofilische scènes in Lucker gewoon In Your Face, grauw en ziekelijk! Zeker niet bedoeld voor degenen met een zwakke maag.

Wat Lucker helemaal bijzonder maakt is het verhaal achter deze film. Het is namelijk een Belgisch werkje maar volledig Engels gesproken met niet kloppende Nederlandse ondertitels. Dat deze film Engels gesproken is heeft de volgende reden. Johan Vandewoestijne wou een film maken die op het grote gore en sicko publiek gericht was waarmee hij het reeds bestaande werk voorbij zou streven. Om dit te realiseren moest de film wel Engels gesproken worden ondanks dat de Belgische filmwereld daar afkeurend over was. Nadat Lucker dan klaar was heeft Johan hem aangeboden aan de productiemaatschappij die helemaal niet akkoord ging met de film. De film was veel te shockerend! Er zat niets anders op dan Lucker te censureren en er flink in te knippen. Na de knipbeurt heeft de productiemaatschappij VDS aangeboden aan hun distribtiebedrijf BDM Distribution die dit zieke werkje alsnog niet uit wou geven. Gelukkig heeft de Cult Videoheek van Amstedam bij het faillissement van VDS een flinke stapel van Lucker banden op kunnen kopen. De banden van de Cult Videotheek zijn de masters van (bijna) alle over het internet zwervende versies. Er is namelijk nooit een DVD versie van deze film uitgekomen en ook nooit een rerelease op video!

Dat er nooit een rerelease is gekomen heeft te maken met het volgende stukje geschiedenis. De originele print van Lucker is namelijk vernietigd! Toen Johan dit nieuws (drie jaar na het vernietigen van de originele print) te horen heeft gekregen is hij op zoek gegaan naar overig origineel materiaal van zijn film wat ergens rond zou moeten zwerven. Nu heeft Johan met behulp van een lab waarmee hij samenwerkt dat er origineel materiaal teruggevonden is. En dan wel het materiaal wat uit de cut geknipt is! M.a.w. het materiaal wat te ziek was voor de release van deze film. Dat materiaal is kennelijk bekend onder de naam Lucker 1.2 aangezien er zoveel materiaal is dat er een tweede Lucker film van gemaakt kon worden. Lucker 1.2 volgt een journalist die de werkwijze van Lucker adoreert en een copycat wordt. Lucker komt hier achter met alle gevolgen van dien en natuurlijk gruwelijke moorden en andersoortige scènes. Nu is het zo dat de verhalen over het verhaal van Lucker 1.2 elkaar nog wel eens tegenspreken. De ene bron zegt dat het net beschreven materiaal Lucker 1.2 is en anderen zeggen dat dat juist originele verhaal van Lucker behoorde te zijn. Wat de werkelijkheid is laat ik in het midden aangezien niemand behalve Johan Vandewoestijne hier het antwoord op kan geven. Wat in ieder geval een feit is, is dat het gecutte materiaal inderdaad teruggevonden is, Johan Vandewoestijne nog een masterband heeft (zelfde versie als die over internet zwerft qua verhaal, gore e.d.) en dat Synapse Films aangekondigd heeft een Lucker Directors Cut uit te gaan geven.

Ik wacht met spanning een eventuele Directors Cut van Lucker af maar tot die tijd ben ik erg blij om dit unieke werkje binnen de trash cinema in mijn collectie te mogen hebben. Toppertje vooral als je je bedenkt uit welke tijd deze film komt en de gore en ziekelijkheid die deze film laat zien. Nogmaals, zoals ik eerder in deze recensie al aangaf, alleen voor de liefhebbers!! Mocht je hier niet tegen kunnen of dit soort films gaat te ver voor je, blijf er dan inderdaad maar ver van weg!

Voor de medeliefhebber die mij deze aanrader heeft gegeven en mij aan mijn eigen versie heeft geholpen, bedankt! Voor alle andere lezers, blijf komen me jullie aanraders!

72
8