Factotum

Laat ik eerlijk beginnen. Matt Dillon is alles behalve mijn favoriete acteur. Ik wil niet zeggen dat ik films waar hij in speelt per definitie oversla, maar ik verwacht er niet veel van. De film kan wel goed zijn, echter twijfel ik over de acteerkunsten van Matt Dillon. Ik was dan ook twijfelachtig bij de verfilming van Factotum van Charles Bukowski.

Factotum gaat over Henry Chinaski (Matt Dillon) een aan lager wal geraakt schrijver. Chinaski probeert al jaren om zijn korte verhalen te verkopen echter heeft hij nergens succes hierin. Om zich in zijn levensbehoeften te voorzien neemt Chinaski alle banen aan die hij maar kan krijgen. Zijn levensbehoeften zijn echter ook de redenen dat hij deze banen niet lang kan behouden. Zijn levensbehoeften bestaan namelijk alleen maar uit drinken, gokken en neuken. Chinaski heeft een houding waarin het hem niets kan schelen wat men denkt en doet maar waar die zin in heeft. Als hij geen zin heeft om te werken dan doet hij dit niet. Als hij zin heeft om te drinken dan doet hij dit, of hij nu aan het werk is of niet. We zien Chinaski tijdens deze film dan ook meermaals in de bar onder werktijd ontslagen worden. Met deze levenswijze van hem weet hij het ook nog eens voor elkaar te krijgen om een vrouw aan de haak te slaan. Jan (Lili Taylor)heeft zo ongeveer dezelfde levenswijze als Chinaski. Ze zuipt er ook op los, neukt ook maar al te graag, echter het gokken is ze niet zo van.

Factotum laat je het leven van Chinaski zien in al zijn hoogte en dieptepunten. We worden met deze film getrakteerd op een tragikomedie die verassend, grappig maar ook zeker droevig kan zijn. Zoals ik eerder al aangaf ben ik niet gecharmeerd van Matt Dillon. In deze film zet Matt Dillen echter een ijzersterke rol neer die mij overtuigd heeft van het feit dat deze man echt kan acteren. Naast dat Matt Dillon een ijzersterke rol neerzet, zijn er ook ijzersterk prestaties van de andere acteurs in deze film. Gedurende de hele film worden we van a tot zo getrakteerd op typetjes die deze film de extra kracht bijzetten om het tot een succes te maken. Bent Hamer heeft het geheel in een traag tempo gemaakt wat de meningen zal verdelen. Naar mijn mening is de traagheid van de film een versterking van het geheel, alhoewel ik mij ook voor kan stellen dat men door deze traagheid de film niet kan trekken. Dit maakt deze film dan ook eentje in de Love em or Hate em categorie.

Factotum is een verfilming van het Clarles Bukowski´s boek met dezelfde naam. Dit boek laat de moeite zien wat Charles Bukowski had met het publiceren van zijn eigen werk. Henry Chinaski is zijn alterego. Het leven van Charles is uiteraard wat anders dan Bent Hamer het in zijn verfilming heeft laten zien, maar de grote lijnen kloppen. Dit maakt deze film dan ook tot een succesvolle adaptatie van het boek. Love e mor Hate em, ik vond deze film goed en heb smakelijk gelachen!

94
8