Dune

Het besef dat Dune cult is kwam een hele tijd geleden tijdens een feest. Ik raakte met iemand aan de praat over kogelvrije vesten. Wie het was weet ik niet meer. Hoe we over dat onderwerp begonnen weet ik ook niet. Kogelvrije vesten werken wel tegen kogels, vandaar de naam. Maar ze werken niet tegen pijlen. Als iemand met een boog een pijl schiet op een kogelvrije vest dan doorboort de pijl het vest. Ik kwam toen met de opmerking: "Net als de slowblade." Hij begreep wat ik ermee bedoelde, zoals uit Dune.

Dune is cult. Eigenlijk niet zozeer vanwege de film maar meer vanwege het boek. Wat deze film toch wel weer anders maakt is de regisseur.
Ik heb de film voor het eerst gezien toen ik elf jaar was. Ik was op vakantie in het buitenland en op een avond ging ik film kijken bij gebrek aan andere activiteiten. Dune werd getoond. Ik begreep niet veel van de subtiliteiten van het verhaal. Ik was elf, de film is in het Engels en er was geen ondertiteling die ik begreep. Er zijn goeien en slechten. Wat de wormen doen, wat de heksen kunnen, en wat het belang van spice is: dat zijn dingen die ik pas veel later begreep.
Desondanks is de film me wel bijgebleven. Ook wel deels door de computerspellen die gemaakt zijn gebaseerd op het verhaal. Pas jaren later hoorde ik dat er een boek van is.

Nu de film. David Lynch heeft de film geregisseerd en er een eigen draai aan gegeven. Het verhaal kan als een actiefilm gemaakt worden; er wordt veel gevochten. Het is niet een actiefilm. Er zijn meerdere partijen met verschillende agenda's wat tal van intriges oplevert. En de kijker krijgt een verhaal voorgeschoteld, niet alleen door de dialogen maar ook met de gedachten van verscheidene personages. Dit zorgt voor een mysterieuze sfeer.
Het verhaal speelt zich af op de planeet Arakis, een planeet die een en al woestijn is en beter bekend is als Dune (of in het Nederlands Duin). Dit is de enige planeet waar Spice te vinden is. Dit goedje maakt ruimtereizen mogelijk. Daarom is de spice zo belangrijk en degene die over Dune heerst beheerst heel veel macht.
Verder zijn er rivaliserende huizen, een keizer en de navigator guild. Elk huis heeft een eigen thuisplaneet en een eigen cultuur. En allemaal streven ze naar macht. De keizer is een soort heerser, maar niet een met absolute macht. Hij bepaald het beleid van het universum en houdt daarbij rekening met belangengroepen. De navigator guild is een invloedrijke belangengroep. Deze gilde regelt het ruimtereizen.
De keizer besluit de macht over Arakis te geven aan het huis Atreides. Atreides is het huis van Paul Atreides en het wordt geleid door hertog Leto Atreides, de vader van Paul. Die toewijzing van macht is in feite een valstrik om de Atreides ten val te brengen en de kwaadaardige Harkonnens, een rivaliserend huis en de aartsvijanden van de Atreides, aan de macht te helpen.
Wanneer de Atreides kort op Dune gevestigd zijn worden ze aangevallen door de Harkonnens. Hertog Leto wordt vermoord en zijn vrouw en Paul worden in de woestijn voor dood achtergelaten. Paul overleeft het en zweert wraak. Dat gebeurt in de rest van het verhaal.

Er zijn een heleboel dingen in de film die veel uitgebreider in het boek worden behandeld. De relatie tussen de spice en de wormen bijvoorbeeld. In deze film is dat kort belicht. In de film is niet genoeg tijd om dat allemaal uit te wijden. Om dat te weten te komen moet het boek gelezen worden. Iets wat ik in de toekomst beslist ga doen.

140
7