Beowulf

Beowulf is de naam van een held uit een oud Engels gedicht van dezelfde naam. Dit gedicht is het oudste geschreven gedicht uit de Engelse geschiedenis. Volgens het gedicht ging Beowulf met 14 krijgers naar het rijk van King Hrothgar wanneer zijn roep om hulp hem bereikte. Het rijk van King Hrothgar werd bedreigd door het monster Grendel. Beowulf bood aan om het monster te verslaan wat hij ook met zijn blote handen heeft gedaan. De dood van het monster ontlokte de wraak van diens moeder die op haar beurt ook door Beowulf gedood werd. Beowulf keerde terug naar zijn land en werd daar koning van een gedeelte van Zweden. Zijn rijk werd op een later tijdstip aangevallen door een draak. Beowulf ging met deze draak de strijd aan die hij ook won. Helaas werd deze laatste monsterlijke strijd hem ook fataal.

Het verhaal van Beowulf is een verhaal wat vaak verfilmd is. In 1999 door Graham Baker met Christopher Lambert in de rol van Beowulf, in 2005 door Sturla Gunnarsson met Gerard Butler in de rol van Beowulf en last but not least in 2007 door Robert Zemeckis. Deze laatste is een 3d adaptatie van het verhaal met Ray Winstone in de rol van Beowulf. Deze laatste is waar ik het over ga hebben.

Het verhaal van Beowulf zoals in de introductie staat is niet het verhaal wat Robert Zemeckis in zijn adaptatie ervan gemaakt heeft. Het script van deze versie is geschreven door Roger Avery in samenwerking met Neil Gaiman. Deze twee heren hebben de eerste versie van het script al in 1997 geschreven. Deze versie heeft jarenlang op de plank gelegen voordat deze onder ogen kwam van Robert Zemeckis. Robert Zemeckis is nooit een liefhebber geweest van het originele verhaal, echter genoot hij van de versie van Roger en Neil. Hij besloot dan ook om deze versie naar het grote scherm te brengen. Robert koos ervoor om evenals zijn voorgaande film The Polar Express compleet in 3D te maken. Hij heeft acteurs gecast die hun rol speelden die nadien 3D geanimeerd werden. De gezichtskenmerken van deze acteurs is hetgeen wat nog het meest herkenbaar is in deze.

Deze versie van Beowulf verschilt dramatisch van het originele gedicht. In eerste instantie is Beowulf niet de held zoals hij in het gedicht afgebeeld is. In deze film is hij menselijker en maakt hij ook zijn fouten waar hij voor moet boeten. Daarnaast zijn de monsters niet de monsters zoals deze in het gedicht zijn. De monsters in het gedicht zijn gewoon monsters. Hier zijn het monsters die met reden de mensen aanvallen. Dit maakt van de monsters in deze dan eigenlijk slachtoffers van de mensen. Daarnaast zijn er drastische wijzigingen gebracht in het verhaal van Beowulf op zich. Denk hierbij aan de rol van de moeder van Grendel, of de draak, of de terugkeer van Beowulf naar Zweden. Wat de veranderingen precies zijn ga ik hier niet verklappen. De veranderingen zijn noodzakelijk geacht om het karakter meer menselijkheid en daarmee diepgang te geven, het oorspronkelijke gedicht beter en logischer te laten verlopen en natuurlijk om een groter publiek aan te trekken.

Dat het origineel veranderd moest worden om goed naar het grote scherm te krijgen is logisch. Maar naar mijn mening is er teveel veranderd waardoor het het origineel geen eer meer aandoet. Beowulf is een verhaal over heldhaftigheid en eer. Deze adaptatie van Robert heeft zeker nog wel heldhaftigheid en eer, echter is deze verscholen achter een karakter vol karakterfouten. We herkennen hier nog wel Beowulf, maar niet zoals we deze kennen en willen zien.

De 3D animatie van Beowulf is erg overtuigend en realistisch om te zien. Wat dat betreft is Beowulf erg geslaagd. De vele veranderingen zijn echter naar mijn mening teveel geweest. Het maakt de film te commercieel en te toegankelijk voor de massa. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar dat is het wel als het bronmateriaal zo dusdanig veranderd wordt. Ik moet ook nog eens eerlijk toegeven dat deze adaptatie van Beowulf mij in zijn geheel niet heeft weten mee te trekken. Dit is naar mijn mening in een film als deze van zeer groot belang. Als de kijker vanaf het eerste moment niet meegetrokken wordt dan houd het op. De meningen over Beowulf zullen verdeeld zijn, maar naar mijn mening is deze film geen aanrader. Hij ziet er mooi uit, maar daar is het mee gezegd.

114
4