Avatar

James Cameron is een legendarisch figuur in de filmwereld. Hij heeft klassiekers gemaakt als 'Alien', 'Terminator', 'The Abyss' en ook de kaskraker 'Titanic'. Deze laatste film uit 1997 is ook de laatste feature length film die hij heeft geregisseerd. 'Avatar' zou zijn volgende film worden maar de technologie was nog niet ver genoeg om zijn visie voldoende om te kunnen zetten naar het witte doek. Om dit te bewerkstelligen heeft hij eigenhandig te techniek een handje geholpen. Cameron heeft een nieuwe virtuele camera ontworpen, een motion capture podium genaamd “The Volume” en een nieuwe methode om gezichtsuitdrukkingen vast te leggen. Daarnaast is er een geheel nieuwe wereld bedacht, met inheemse flora en fauna, een inheemse bevolking en een geheel nieuw bedachte taal. Al met al een onderneming die zo'n 12 jaar in beslag heeft genomen. Steven Spielberg en Peter Jackson hebben in de tussentijd wat van deze technologie mogen uitproberen, maar de echte vuurdoop is 'Avatar'.

Het verhaal is een stuk minder indrukwekkend dan het ontstaansverhaal van deze film. De mensheid van de 22e eeuw is afgereisd naar de planeet Polyphemus, of nauwkeuriger gezegd, diens maan Pandora. Daar zijn ze op zoek naar het kostbare unobtanium, een grondstof die miljoenen waard is. De grootste ader bevindt zich precies onder Hometree, de bijna 500 meter hoge boom die de thuishaven vormt van één van de Na'vi clans, de inheemse bevolking van Pandora. De relatie tussen de mensen en de Na'vi is op zijn zachts gezegd koeltjes. Om hun vertrouwen te winnen is er het Avatar project, waar mensen op afstand Na'vi lichamen besturen om zo langzamerhand meer over de Na'vi te weten te komen en een diplomatieke oplossing te vinden voor het dilemma waar ze voor staan. De Na'vi zijn echter niet onder de indruk van de mensen en zijn niet bereid hun thuis te verlaten zodat de mensen hun kostbare unobtanium kunnen mijnen. De militaire tak van deze operatie is er zeer stereotypisch op uit om de Na'vi te verjagen met geweld en hebben weinig geduld voor het Avatar project. De bedrijfstak van de operatie wil wel een poging doen de kwestie diplomatiek op te lossen, maar gaan ook al snel overstag als blijkt dat de inheemse bevolking niet van plan is te wijken voor hun plannen. Een van de leden van het Avatar project, Jake Sully (gespeeld door Sam Worthington, die we ook al hebben gezien in 'Terminator: Salvation') raakt tijdens zijn eerste trip in zijn Na'vi avatar verdwaald in het immense woud en wordt gevonden door de Na'vi Neytiri (gespeeld door Zoë Saldana, ook wel bekend als Uhura uit de laatste 'Star Trek' film en Anamaria in 'Pirates of the Carribean: The Curse of the Black Pearl'). Hij wordt opgenomen door de stam en leert hun taal en gewoonten. Ondanks het feit dat hij verliefd wordt op Neytiri en de zijde kiest van de Na'vi in de strijd die onvermijdelijk gaat losbarsten, blijft men hem tot het allerlaatste moment als buitenstaander zien en behandelen. Uiteraard bewijst hij zich meer dan voldoende en uiteindelijk leidt hij de Na'vi in de strijd tegen de soldaten die de Na'vi volledig de grond in willen trappen.

Moderne maatschappij tegen inheemse bevolking, een onderwerp dat al vaker is laten zien in films, met als bekendste voorbeeld misschien wel 'Dances With Wolves'. Het verhaal is zeker geen rip off maar blaakt ook niet van originaliteit. Nee, 'Avatar' moet het niet van zijn verhaal hebben. 'Avatar' overdondert met verve op het visuele gebied en de zorg en aandacht die is gegeven aan het uitwerken van deze fantasiewereld. Ik zeg overdondert, maar mijns inziens dekt dit de lading bij lange na niet. Ik heb bijna letterlijk met open mond naar de film zitten kijken, op het grote doek (zoals dat hoort). Het gaf mij het gevoel alsof ik naar een 'Final Fantasy' film zat te kijken. De landschappen zijn werkelijk waar fenomenaal in elke zin van het woord, de flora en fauna zijn prachtig en de aandacht die is besteed aan het tot leven brengen van de Na'vi en hun cultuur is adembenemend. Cameron heeft speciaal een doctorandus in de taalwetenschappen uitgenodigd om een taal te maken die niet veel op een bestaande taal lijkt. In zeker opzicht kan je Cameron's werk hier bijna vergelijken met Tolkien's werk: Pandora is misschien wel het filmische Midden Aarde van de 21ste eeuw. In visueel opzicht zijn Peter Jackon's meesterwerk en Cameron's laatste film de besten die sinds 2000 op ons zijn losgelaten. Het is zelfs zo dat, wanneer 'Avatar' succesvol genoeg is, er nog 2 sequels gaan volgen zodat we ook hier te maken hebben met een trilogie. Gezien de wereldwijde opbrengt van het openingsweekend is het niet zo zeer de vraag of die sequels komen maar wanneer ze komen.

Cameron heeft de neiging om met enige regelmaat dezelfde acteurs te casten voor zijn films. In 'Avatar' zien we Sigourney Weaver, die beroemd is geworden dankzij Cameron's 'Alien'. Sam Worthington is door Cameron zelf aangeraden om de rol van prototype T-800 Terminator in 'Terminator: Salvation' te spelen en zet ook hier een goede rol neer. Stephen Lang is perfect gecast als diehard militair die een spreekwoordelijke erectie krijgt bij het vooruitzicht dat hij de Na'vi de grond in mag stampen met zijn troepen. Giovanni Ribisi heeft al aangetoond een veelzijdig acteur te zijn en zet hier met overtuiging de corrupte en op geld beluste zakenman neer. Michelle Rodriguez is een kleine rol toebedeeld maar in de momenten dat ze te zien is, is het duidelijk dat de rol van stoere vrouw in een mannenwereld haar op het lijf is geschreven (voor zover dat al niet duidelijk is naar aanleiding van eerder werk van haar). Ondanks het niet bijster originele script en een indrukwekkende cast is het Pandora zelf die de show steelt. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe meesterlijk de film is vormgegeven en alleen al hierom moet je de film een keer gezien hebben. Op het grote doek weliswaar, want alleen daar komt Pandora naar behoren uit de verf. James Cameron heeft het weer voor elkaar gekregen te laten zien waarom hij een van 's werelds beroemdste regisseurs is. Dit maakt zelfs zijn verkapte rampenfilm annex liefdesverhaal dat 'Titanic' heet goed. Op basis van de visuele effecten zou ik deze film een dikke vette 10 geven. Omdat het echter niet een overdonderend origineel script heeft, blijf ik steken op een 9 als eindcijfer.

162
9